Nieruchomość w Hiszpanii - formalności

Numer NIE:
Dokonując zakupu nieruchomości w Hiszpanii będziecie potrzebowali numeru identyfikacji podatkowej (zwanego potocznie numerem NIE - Número de Identificación Extranjeros czyli numeru identyfikacyjnego obcokrajowca). Numer NIE wydawany jest przez Policję. Jest on niezbędny przy wszelkich czynnościach mających konsekwencje prawne lub podatkowe, np. deklaracje podatkowe, zakup samochodu, założenie konta w banku itp.
Oczywiście, bez numeru NIE nie można kupić nieruchomości w Hiszpanii. Pamiętajcie więc o złożeniu wniosku odpowiednio wcześnie, bo czas oczekiwania, w zależności od miejsca składania, może wydłużyć się nawet do kilku tygodni. Numer NIE można również wyrobić w ambasadach Hiszpanii we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Konto w banku hiszpańskim:
Do zakupu nieruchomości w Hiszpanii będzie Wam potrzebne konto w hiszpańskim banku. Do otwarcia konta w hiszpańskim banku potrzebne są paszport lub dowód osobisty oraz numer NIE. Banki często proszą również o zaświadczenie o zatrudnieniu lub innego rodzaju potwierdzenie pochodzenia Waszych dochodów. Samo założenie konta nie generuje kosztów, natomiast jego posiadanie już tak. Warto o te koszty zapytać. Konto jest konieczne do dokonania transakcji, a potem do opłacania bieżących rachunków za wodę, prąd, gaz, telefon, internet etc. Te rachunki w Hiszpanii najczęściej opłaca się zleceniem stałym.

Obciążenia nieruchomości:
Niezwykle istotne jest zapoznanie się z całą dokumentacją nieruchomości, np. księgą wieczystą, obciążeniem hipotecznym, ograniczeniami administracyjnymi, lokalnym planem zagospodarowania przestrzennego, ewentualnymi długami związanymi z nieruchomością. Należy pamiętać, że w niektórych przypadkach prawo zobowiązuje kupującego do uregulowania należności powstałych przed zakupem mieszkania / domu. Dlatego analiza dostępnych dokumentów jest niezwykle istotna. Najlepiej zrobić to za pośrednictwem reprezentującego Was agenta lub prawnika.

Umowa wstępna:
Wybrałeś nieruchomość, wynegocjowałeś cenę i jesteś zdecydowany na zakup? Pierwszym dokumentem jest umowa wstępna (contrato de arras). Po podpisaniu tej umowy zwykle niezbędne będzie zapłacenie części ceny zakupu czyli zadatku. Wraz z podpisaniem umowy kupujący nabywa pewne prawa i obowiązki. Warto więc upewnić się, że umowa zawiera wszystkie niezbędne elementy i jest skonstruowana z należyta starannością. W przypadku, gdy strony nie uzgodnią w umowie wszystkich kwestii, bądź pojawią się jakieś kwestie sporne, będą miały zastosowanie stosowne przepisy prawne.

Akt notarialny:
Ostatnim akordem transakcji zakupu nieruchomości w Hiszpanii jest podpisanie aktu notarialnego. Zakup jest formalnie zakończony, kiedy obie strony podpiszą przed notariuszem publiczny akt własności tzw. escritura. U notariusza dopłacicie brakującą kwotę do pełnej ceny zakupu (zazwyczaj w formie czeku bankowego) i otrzymacie klucze oraz akt własności nieruchomości. Odpowiedni czek wystawia z konta Wasz bank. Warto udać się do banku wcześniej i wynegocjować prowizję za wystawienie czeku. Opłata, np. ubezpieczając mieszkanie za pośrednictwem banku, może być naprawdę symboliczna. Po podpisaniu aktu notarialnego, notariusz ma obowiązek przekazać informację o zmianie właściciela nieruchomości do lokalnego rejestru ksiąg wieczystych. Od tego momentu macie 30 dni na zapłacenie wszystkich należnych podatków transferowych związanych z zakupem i załatwienie formalności związanych z rejestracją Waszego tytułu własności. Ostateczna rejestracja dokumentu może potrwać do dwóch miesięcy.